026-12345678

کرج . میدان والفجر . کوچه بیستم

شنبه تا پنجشنبه 9 الی 21

همه روزه به جز تعطیلات

دل ‎درد کودکان بسیار شایع است، اما در اکثر موارد مشکلی جدی نیست. برخی از کودکان در این زمان از یک معده درد خفیف همراه با یبوست، گرفتگی و احساس سوزش یا تهوع رنج می‌برند. در این مطلب قصد داریم در مورد علل دل ‎درد کودکان بعد از خوردن غذا و راه‎کارهای درمانی آن در منزل صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

علل دل درد کودکان بعد از خوردن غذا

علل دل درد کودکان بعد از غذا می‌تواند به خاطر گاز معده، یبوست، پرخوری و خوب نجویدن غذا، آلرژی‌های غذایی مثل عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به شیر، فشار و استرس درونی، ویروس‌های شکمی یا مشکل آپاندیس باشد.

 

۱- گاز معده

خوردن برخی غذاها باعث ایجاد درد شکم، گاز معده و سوء هاضمه در کودکان می‌شود که خودش را با دل‎درد نشان می‌دهد. رژیم غذایی مناسب می‌تواند این مشکل را به راحتی از بین ببرد. مصرف نوشیدنی‌های گازدار مثل انواع نوشابه، دلسترها و آبمیوه‎ها به خصوص اگر با نی نوشیده شوند، باعث تولید گاز در معده و دل‎ درد کودکان می‌شوند. غذاهای دیگری که باعث گاز معده می‌شوند شامل لوبیا، مرکبات، مواد غذایی تند و حاوی کافئین (مثل شکلات) هستند.

۲- یبوست

بچه‌های کوچک پیش زمینه‌ای درباره یبوست ندارند و نمی‌دانند یبوست چیست. اگر فرزندتان از درد زیر شکم یا سمت چپ شکم شکایت می‌کند. از او بپرسید که آخرین بار چه زمانی به دستشویی رفته است؟ آیا برای دفع دچار مشکل بوده یا خیر؟

۳-  دل درد کودکان و پرخوری

خوردن غذاهایی مثل پیتزا، آب‎نبات‌های بزرگ و به تعداد زیاد و همین‎طور پاپ‎کورن باعث دل‎ درد کودکان می‌شود. اغلب بچه‌ها عادت دارند که خیلی سریع غذا بخورند. در نتیجه لقمه را خوب نمی‌جوند. این یکی از دلایل اصلی دل‎درد کودکان بعد از خوردن غذا است.

۴- عدم تحمل لاکتوز

لاکتوز نوعی قند است که در شیر و مشاورات لبنی وجود دارد. برای هضم درست لاکتور، بدن آنزیمی به نام لاکتاز تولید می‌کند. بر اساس گفته پزشکان متخصص اطفال، کودکانی که این آنزیم را در بدنشان ندارند از مشکل عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برند. بنابراین به هنگام مصرف شیر و مشاورات لبنی دیگر ممکن است علائمی مانند دل درد، گاز معده، اسهال یا یبوست و گرفتگی شکم داشته باشند.

۵- حساسیت به شیر

حساسیت به شیر با مشکل عدم تحمل لاکتوز تفاوت دارد. حساسیت به شیر واکنشی است که بدن کودک به پروتئین موجود در شیر نشان می‌دهد. این حساسیت می‌تواند باعث دل درد کودکان بعد از خوردن شیر شود.

۶- فشار و استرس درونی

 

احساساتی مثل استرس و اضطراب، نگرانی و هیجان زیاد هم می‌توانند باعث دل ‎درد در کودکان و احساس ناراحتی در شکم شوند. چنین دل ‎دردهایی علل ظاهری ندارند و بیشتر به خاطر احساس درونی کودکان اتفاق می‌افتند. این دل ‎دردها اغلب ادامه‌دار هستند و تا زمانی که منبع آن استرس یا احساس فشار درونی از بین نرود، مجدد اتفاق می‌افتند.

۷- ویروس‌های شکمی

عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی هم می‌تواند باعث دل ‎درد کودکان شود. اگر کودکتان به مراکز آموزشی مثل مدرسه یا مهد کودک می‌رود، ممکن است دچار این بیماری شده باشد. دل‎درد کودکان اولین نشانه این بیماری است و معمولا طی ۲۴ ساعت با اسهال یا استفراغ همراه می‌شود.

هم‎چنین اگر علل دل‎درد کودکان به خاطر ویروس شکمی است، مصرف ماست می‌تواند تا حدودی علائم آن را کاهش دهد.

۸- آپاندیس

اگر کودکتان از درد مداوم و شدید در سمت راست و پایین شکمش شکایت دارد، طوری که هر حرکت جزئی برایش دردناک است، یک کاندید آپاندیس به شمار می‌رود. البته مشکل آپاندیس در کودکان زیر پنج سال غیرمعمول است و بیشتر برای کودکان ۵ سال به بالا و نوجوانان رخ می‌دهد.

راهکارهایی برای درمان دل درد کودکان بعد از خوردن غذا

در بیشتر اوقات دل ‎درد کودکان بعد از خوردن غذا فقط یک الی دو ساعت طول می‌کشد. برای اینکه کودکتان احساس ناراحتی کمتری کند می‌توانید روش‌های خانگی زیر را امتحان کنید:

سخن آخر

علل دل ‎درد کودکان بعد از خوردن غذا می‌تواند بخاطر مصرف غذاهای حساسیت‌زا مثل حساسیت به پروتئین موجود در شیر، عدم تحمل لاکتوز موجود در مواد غذایی لبنی، گاز معده ایجاد شده به‎خاطر مصرف غذاهای ناسالم و نوشیدنی‌های گازدار، یبوست، باکتری‌ها و ویروس‌های شکمی بخاطر غذا خوردن در مدرسه و مهدکودک (چون این ویروس‌ها به سادگی در چنین مناطقی پخش می‌شوند) و… باشد.

اگر با توصیه‌های گفته شده در این مطلب دل درد کودک‌تان برطرف نشد و در کنار آن علائمی مثل:

را مشاهده کردید بهتر است هر چه سریعتر به پزشک مجرب مراجعه کنید.

 

 

منابع:

https://www.scripps.org/news_items/6821-stomach-pain-in-kids-and-teens

https://www.webmd.com/first-aid/abdominal-pain-in-children-treatment

دیدگاهتان را بنویسید