فشار روانی و مدیریت آن (قسمت دوم)

. فشار روانی و مدیریت آن (قسمت دوم)

تأثیر فشار روانی بر چاقی

باعث ترشح هورمون‌های خاصی در بدن می‌شود. البته فرقی ندارد که این احساس فشار، درونی باشد(اضطراب) یا منبع بیرونی داشته باشد(استرس). مهم‌ترین هورمونی که تحت فشار روانی آزاد می‌شود، کورتیزول نام دارد.

هورمون کورتیزول، فشار خون، ضربان قلب، قند خون و به‌دنبال آن سطح انسولین خون را به‌شدت افزایش می‌دهد. اگر فشار روانی طولانی‌مدت شود منجر به بالابودن بیش از اندازۀ قندخون به‌شکل مزمن می‌شود.

اما بالابودن قند خون چه ربطی به چاقی دارد؟

می‌دانیم که بدن برای تنظیم قند خون، انسولین آزاد کرده تا قند اضافی خون را به‌شکل چربی در سلول‌ها به‌خصوص سلول‌های چربی احشایی(چربی دور شکم و پهلو) ذخیره کند.

به عبارتی، بدن تحت استرس، برای تأمین انرژی خود، قند خون را بیش از اندازه بالا می‌برد. و سپس این قند بوسیلۀ انسولین به‌شکل چربی در بدن ذخیره می‌شود.

این فرآیند فقط به اضافه وزن و چاقی منجر نمی‌شود. بلکه در صورت تکرار این چرخه، مسئلۀ خطرناکی به نام «مقاومت به انسولین» ایجاد می‌شود. یعنی دیگر انسولین نمی‌تواند قند خون را تنظیم کند و اینجا شاهد بیماری «دیابت نوع ۲» خواهیم بود.

جالب اینجاست که وقتی قند خون دیگر تنظیم نمی‌شود و چربی احشایی همچنان تولید می‌شود. (چاقی بیشتر)، هورمون‌هایی در بدن آزاد می‌شوند که اشتهای فرد را برای مصرف کربوهیدرات زیاد می‌کنند.

یعنی دقیقاً همان مادۀ غذایی که قند خون را به‌سرعت بالا می‌برد. و در نتیجه، این چرخۀ معیوب منجر به التهاب شدید در بدن به‌گونه‌ای غیرقابل‌کنترل می‌شود.

نتیجه‌گیری:
اگر می‌خواهید بیماری دیابت خود را درمان کنید، یا می‌خواهید به وزن مطلوب برسید. حتماً در کنار یک رژیم غذایی مناسب(کم کربوهیدرات)، فشار روانی خود را کنترل کنید. تا به این وسیله، قند خونتان را در محدودۀ طبیعی نگه دارید.

منابع : سهیلا شفیعی ( سُهِش )

توسط
تومان