۵ علامت کمبود ویتامین دی در زنان

کمبود ویتامین دی در زنان عوارض مختلفی ایجاد می‌کند. ویتامین دی یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های بدن است. برخلاف سایر ویتامین‌ها، دی مانند یک هورمون عمل می‌کند و تک تک سلول‌های بدن گیرنده‌ای برای دریافت آن دارند.

یکی از بهترین و ساده‌ترین راهکارها برای رفع کمبود ویتامین دی در زنان، دریافت نور خورشید به میزان کافی است. هم‎چنین می‌توان این ویتامین را از طریق برخی موادغذایی مانند ماهی‌های چرب و لبنیات غنی شده با ویتامین دی هم تأمین کرد. البته گنجاندن منابع غذایی مناسب برای رفع کمبود ویتامین دی در رژیم غذایی اندکی دشوار است.

در این مطلب درباره علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین دی در زنان صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نشانه‌های کمبود ویتامین دی در زنان چیست؟

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۱، ۴۱ درصد از بزرگسالان آمریکایی کمبود ویتامین دی دارند. این تعداد در اسپانیایی‌ها ۶۹ درصد و در آفریقایی‌های آمریکایی ۸۲ درصد است.

 

۷ عامل که خطر کمبود ویتامین دی را افزایش می‌دهد عبارت هستند از:

  • داشتن پوست تیره
  • مسن بودن
  • اضافه وزن و چاقی
  • مصرف بیش از اندازه ماهی و لبنیات
  • زندگی کردن در مناطقی که از خط استوا دور هستند.
  • مصرف ضدآفتاب در تمام مدت خروج از منزل
  • ماندن در خانه

اغلب کسانی که در نزدیکی خط استوا زندگی می‌کنند بدنشان به اندازه کافی ویتامین دی تولید می‌کند اما سایرین باید به دنبال منابع جایگزین باشند. چون نشانه‌های کمبود ویتامین دی در زنان بسیار پنهان است و به راحتی نمی‌توان آن را تشخیص دارد. برخی از نشانه‌های کمبود این ویتامین عبارت هستند از:

۱- بیماری گاه‌به‌گاه

یکی از مهم‌ترین نقش‌های ویتامین دی در بدن، تقویت سیستم ایمنی است، تا بدن بتواند با ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا مقابله کند. ویتامین دی به صورت مستقیم با سلول‌های مسئول مبارزه با عفونت‌ها ارتباط برقرار می‌کند. هم‎چنین نتایج بررسی‎های محققان، نشان داده‎ است که بین کمبود ویتامین دی و ایجاد عفونت‌های دستگاه تنفسی، مانند سرماخوردگی، برونشیت و ذات‌الریه ارتباط وجود دارد.

۲- بی‌انرژی بودن و احساس خستگی

احساس خستگی می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی از شایع‌ترین این دلایل، کمبود ویتامین دی است که متأسفانه اغلب به عنوان یک دلیل بالقوه نادیده گرفته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که خستگی مزمن در زنان همراه با سردرد روزانه می‌تواند به علت کمبود ویتامین دی باشد (منظور از کمبود ویتامین دی در زنان هر چیزی پایین‌تر از ۲۰ نانوگرم در میلی‌لیتر است که توسط آزمایش خون مشخص می‌شود).

 

۳- درد استخوان و کمردرد

ویتامین دی به حفظ سلامت استخوان‌ها هم کمک می‌کند. هم‎چنین جذب کلسیم بدن را بهبود می‌بخشد. بنابراین درد استخوان و کمردرد ممکن است یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین دی در زنان باشد. در یک مطالعه تحقیقاتی ارتباط ویتامین دی و کمردرد در بیش از ۹۰۰۰ زن مسن بررسی شد؛ محققان دریافتند که کمبود آن باعث بروز کمردردهای شدیدی می‌شود که قادر به محدودسازی فعالیت‌های روتین و روزانه زنان است.

۴- بروز افسردگی

۶۵ درصد از مشکلات افسردگی به پایین بودن سطح ویتامین دی خون ارتباط دارند. به ویژه افرادی که در فصول سرد سال دچار افسردگی‌های فصلی می‌شوند باید از نظر کمبود ویتامین دی  مورد بررسی قرار بگیرند.

۵- افزایش زمان بهبود زخم

بهبود آهسته زخم‌ها بعد از عمل جراحی یا جراحت می‌تواند نشانه دیگری از کمبود ویتامین دی در زنان باشد. این ویتامین برای تشکیل ترکیبات بازسازی پوست جدید و بهبود زخم بسیار حیاتی است. حتی افرادی که جراحی دندان انجام می‌دهند هم در صورت کمبود ویتامین دی بهبودی دیرتری خواهند داشت.

 

 

چطور کمبود ویتامین دی بدن را جبران کنیم؟

دقیق‌ترین روش برای تشخیص کمبود ویتامین دی در زنان، انجام آزمایش خون است. برای افراد سالم سطح ویتامین دی بین ۲۰ تا ۵۰  نانوگرم در میلی‌لیتر است. در صورتی که سطح آن کمتر از ۱۲ نانوگرم در میلی‌لیتر باشد دچار کمبود ویتامین دی هستید.

 

برای درمان کمبود ویتامین دی باید این ویتامین را از طریق مواد غذایی و مکمل‌ها بدست آورید. مکمل‌ها اغلب با توجه به میزان کمبود این ویتامین و توسط پزشک مجرب باید تجویز می‌شوند.

اما هنوز هم یکی از بهترین روش‌های تأمین ویتامین دی مورد نیاز بدن، استفاده از نور خورشید است. گاهی که به فضای باز می‌روید از زدن ضدآفتاب خودداری کنید. چون ضدآفتاب مانع از جذب ویتامین دی نور خوشید می‌شود.

سخن آخر

اگر از درد عضلانی، ریزش مو، احساس درد در استخوان‌ها و کمر و خستگی مزمن رنج می‌برید ممکن است به کمبود ویتامین دی دچار باشید. از دیگر نشانه‌های کمبود ویتامین دی در زنان می‌توان به دیر خوب شدن زخم‌ها و جراحات، افسردگی و استقامت کم بدن در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها اشاره کرد. چون ویتامین دی نقش مهمی در تقویت سیستم دفاعی بدن دارد.

هیچ وقت از مکمل‌های ویتامین دی به صورت خودسرانه استفاده نکنید. تجویز مکمل باید زیر نظر پزشک باشد. همچنین مطمئن‌ترین راه برای تشخیص کمبود ویتامین دی آزمایش خون است.

 

منابع :

https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-d-deficiency-symptoms#TOC_TITLE_HDR_3